Lista rozwijalna

10 sposobów by zachować świeżość kwiatów na długo.

Witam wszystkich bardzo cieplutko!
Za kilka dni jest Dzień Kobiet i większość z nas dostanie od swoich mężczyzn piękny bukiet kwiatów. Na pewno będziemy chciały, by kwiaty jak najdłużej cieszyły nasze oko! A więc podpowiem Wam 10 sposobów, by kwiaty stały długo i nie traciły swojej piękności :)

1. Umieść kwiaty w dużym czystym naczyniu.
Zawsze wykorzystuj czyste naczynie aby zmniejszyć ryzyko pojawienia się bakterii i grzybów, które mogą szkodzić kwiatom. Ważne także wybierać wazony z szeroką szyjką aby nie uciskać zbytnio łodygi kwiatów.
2. Wstaw kwiaty do gorącej wody.
Temperatua wody powinna być ok. 43-44°C. Wazon z kwiatami należy umieścić do chłodnego miejsca na kilka godzin. Molekuły wody o wyższej temperaturze poruszają się w łodydze szybciej niż chłodne. Kwiat traci mniej wody ponieważ znajduje się w chłodnym pomieszczeniu i dzięku temu bukiet dłużej będzie świeży. Taki zabieg nazywa się „hartowaniem” kwiatów.
Jeśli nie chcesz robić „hartowania” to warto wstawić kwiaty przynajmniej do letniej wody. Bardzo często wstawiamy kwiaty do zimnej wody, ale lepiej tak postępować z kwiatami z cebulkami. Ścięte kwiaty o wiele lepiej wchłaniają wodę o pokojwej temperaturze, niż zimną wodę.
3. Usuń dolne liście.
Żeby kwiaty stały dłużej należy usunąć wszystkie liście, które trafiają do wody. Liście, które znajdują się pod wodą bardzo szybko zaczynają gnić dając tym samym pożywkę dla bakterii, które z kolei mogą zaszkodzić całej roślinie.
4. Zmieniaj wodę.
Zmieniać wodę należy codziennie. Należy usuwać wszystkie śmiecie, jakie trafiły do wody. Pomoże to zminimalizować ryzyko rozwoju bakterii gnilnych w wodzie.
5. Obcinaj trzony kwiatów pod kątem.
Nie wolno zapominać o obcięciu wszystkich łodyg. Najlepiej to robić dobrze naostrzonym nożem pod kątem 45°. Tak kwiatom będzie łatwiej pochłaniać wodę. Najlepiej robić to bezpośrednio przed wstawieniem kwiatów do wody. Ale jeśli chodzi o róże, to najlepiej robić to pod wodą. Róża jest wyjątkowo czuła na pęcherzyki powietrza oraz bakterie, które utrudniają wchłanianie wody.

6. Poprzekłuwaj łodygi.
Jeśli mimo regularnej zmiany wody i podcinania łodyg kwiaty tracą świeżość można poprzekłuwać lodygi, by zwiększyć powierzchnię wchłaniania. Najlepiej to robić pod woda, by powietrze nie dostało się do środka łodygi.
7. Korzystaj z konserwantów dla kwiatów.
Konserwanty  dodawane do wody można kupić w sklepie lub kwiaciarni, a można przygotować samemu. Dzięki nim bukiet będzie długo pozostawał świeżym, a zawarte w konserwantach biocydy zapobiegają rozwojowi bakterii w wodzie.
Uniwersalnym przepisy na domowy konserwant jest mieszanka cytrynowej wody gazowanej i wybielacza. Wymieszaj 1 część napoju gazowanego z 3 częściami wody oraz dodaj kilka kropelek wybielacza, który pwinien zabić wszelkie szkodliwe mikroorganizmy w wodzie. Jest to bardzo skuteczny środek, który faktycznie znacząco wydłuża żywotność kwiatów.
8. Chroń kwiaty przed słońcem, ciepłem i owocami.
Cięte kwiaty nie powinny być wystawiane na słońce oraz w bezpośredniej bliskości od grzejników. Także należy zadbać, aby w pobliżu nie było owoców. Sprawa w tym, że owoce wydzielają etylen – gaz, który przyśpiesza opadanie płatków.
9. Pozbywaj się zwiędłych kwiatów jak można najszybciej.
Kwiaty, które już zaczęły więdnąć należy jak najszybciej wyrzucić. Chodzi tu o ten samem etylen, który jest wydzielany nie tylko przez owoce ale także i zwiędłe kwiaty.
10. Prawidłowo dobieraj kwiaty do bukietu.
Nie wszystkie kwiaty dobrze ze sobą sąsiadują. Naprzykład cięte hiacynty i żonkile wydzielają szkodliwe substancje chemiczne, więc te kwiaty najlepiej stawiać do osobnego naczynia. Także lepiej rozdzielić róże i goździki.
Mam nadzieję, że moje rady Wam pomogą i kwiaty, które dostaniecie za kilka dni będą bardzo długo cieszyć Wasze oko!
Buziaczki, pa!!!!

17 komentarzy :

  1. Kurczę, nawet nie wiedziałam, że kwiaty się wkłada do letniej/ciepłej wody. Zawsze wkładałam do zimnej, a wręcz bardzo zimnej. :)
    Mnóstwo cennych rad i na pewno wykorzystam je. Zbliża się Dzień Kobiet, więc myślę, że wpadnie kwiatuszek :)
    A radami podzielę się też z najbliższymi. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wkłądałam do zimnej i szybko mi więdły. Odkąd wkładam do ciepłej, to kwiaty stoją po 10 dni :)

      Usuń
  2. z ta ciepłą wodą mnie zaskoczyłaś!v Ja się zawsze bałam że właśnie od ciepłej zwiędną!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślałam, w praktyce wychodzi odwrotnie! :)

      Usuń
  3. Zawsze miałem problem z tym, że kwiaty więdły :/ Dzięki za wpis :)
    Obserwuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo :) Nie mogłam zatrzymać takiej informacji i takich tricków tylko dla siebie, więc nimi się chętnie dzielę :)

      Usuń
  4. Przydatne rady. Kilka z nich mnie zaskoczyło. M.in. ten z ciepłą wodą-ja zawsze wstawiam do zimnej, a tu takie zaskocznie. Przy najbliższej okazji wstawię do ciepłej i zobaczymy czy będą się trzymały dłużej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ta ciepła woda jest kontrowersyjna, ale jeszcze bardziej zaskakującym jest metoda "hartowania", bo ona faktycznie działa, a ja zawsze miałam wrażenie, że tak gorąca woda zrobi szkodę kwiatom!

      Usuń
  5. Bardzo ciekawy wpis :) Moje kwiaty więdły zazwyczaj po 3 dniach więc na pewno się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj polecam wypróbować! Moje generalnie stoją ok. 8-10 dni, a raz zdarzyło się, że stały 16 dni, ale to było goździki, a one zawsze dłużej stoją :)

      Usuń
  6. Bardzo fajny post i z mojej profesji :) Dodałabym jeszcze, że pędów kwiatów wydzielających z łodygi śluz (tulipany, narcyzy) lepiej nie przycinać pod kątek 45st, a 90, wtedy mniej śluzu trafi do wody i kwiaty będą dłużej świeże :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za radę! :) Tak właśnie robiłam, bo niewygodnie było tak przecinać :) Teraz wiem dlaczego tak powinno się robić :)

      Usuń
  7. Świetny post, będę pamiętać, dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. nie wiedziałam, że można przekłuwać łodygi ;) Kolejna cenna informacja ;) Dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajne porady, na pewno będę je stosować, bo lubię gdy kwiaty stoją bardzo długo :) Uwielbiam świeże kwiaty w domu, od razu robi się przytulniej :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Niesamowite, że ciepła woda bardziej służy kwiatom:) Ale Ty masz wiedzę! Idealny wpis:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz i chwile spędzone na moim blogu! Jest to dla mnie bardzo ważne, bo dodaje sił i chęci do dalszego działania!
Jeśli zaobserwowałeś mojego bloga, daj znać! Nie wykluczone, że się odwzajemnię ;)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka